Každý obraz potrebuje svoj čas
Obrazy sú olejové tvorené z umeleckých olejových farieb. Olejomaľba, ako ju poznáme dnes, sa vyvinula postupne. Hoci sa často pripisuje vynález tejto techniky flámskemu maliarovi Janovi van Eyckovi z 15. storočia, nie je to úplne presné. Olejové farby sa používali už v staroveku a stredoveku, ale Van Eyck a jeho brat Hubert významne prispeli k jej zdokonaleniu a popularizácii.
Pred nimi sa používala technika vaječnej tempery, kde sa pigmenty miešali s vaječným žĺtkom. Van Eyckovci však zdokonalili použitie olejov a terpentínu, čo umožnilo vytvárať jemné prechody a vrstvy farieb, ktoré sú charakteristické pre olejomaľbu.
Olejomalba – Wikipedie
Zvyčajne používam svoje obľúbené podklady a veľkosti. Z hľadiska postupov, ak nemám k dispozícii potrebný rozmer plátna musím ho objednať, pretože samozrejme nemôžem mať u seba skladový sortiment. Maľujem na ľanové plátno, alebo na sololit, hoci v minulosti som občas použil bavlnené. Ľanové plátno používam vysokej hustoty už natiahnuté na drevených blind rámoch. Ľan je pevný, nereaguje tak na vlhkosť a teploty ako bavlnené, ktoré je navyše dosť mäkké a pružné. Plátno nech už je ľanové alebo bavlnené ma plátnovú tkanú štruktúru.
Na zmiernenie tkaného povrchu napnutých predpripravených plátien ich ešte zvyčajne 2x šepsujem akrylovým šepsom, hoci komerčné plátno je už šepsované. Šepsom nenatieram, ale vlastne tmelím opäť komerčným akrylovým šepsom zmiešaným so sadrou, aby som zjemnil povrch. Vrstva sa brúsi. Jedna vrstva vyžaduje aspoň jeden deň schnutia.
Po zaschnutí šepsu realizujem kresbu kompozície na obrúsený šeps a prípravné práce na vrstvách podľa zvoleného postupu, nátery izolácie, imprimitúry, lazúrnej podmaľby, ak zvolím takýto postup. Na zaschnutý šeps sa dobre kreslí tuhou, tá sa fixuje fixatívom, aby sa tuha nerozmazala nátermi. Znova musí fixačný náter, sprej zaschnúť čo je cca 1 deň. Alebo to môže byť bez tuhovej podkresby. Vtedy sa fixovať nič nemusí, lebo tuhová kresba neexistuje, nič sa nerozmaže a šeps sa izoluje len olejovým náterom zriedeným terpentínom. Po zaschnutí čo je asi 3 dni sa môže pokračovať ďalšími vrstvami maľby podľa zvolenej techniky a aj viacnásobné, krycie, či priehľadné (lazúrne). Vrstvy musia mať medzi sebou časový odstup, aby vedeli zaschnúť. Ale môže sa maľovať po izolácii technikou ala prima, čo je maľovanie na jeden pokus, farba do farby, bez zaschnutia spodných vrstiev. Ale dá sa to všelijako kombinovať.
Používajú sa rôzne oleje, riedidlá, sikatívy, olejové tubové farby rozličné druhy štetcov. Tu sa formuje obraz do definitívnej podoby.
Záverečné a aj medzivrstvové olejovanie zjednáva rovnomerné nasiaknutie jednotlivých farieb, aby nezostávali matné mapy.
Záver tvorí lakovanie obrazu damarovým lesklým lakom, čím farby získajú definitívnu hĺbku a obraz lesk. Vyžaduje úplne zaschnutie obrazu, čo je doba v týždňoch a mesiacoch,
Až potom možno nelepivý obraz zarámovať a opatriť ho závesným systémom.
U bežného obrazu taký proces potrebuje asi 3 a viac mesiacov.
Tempera, olej, akryl | Web umenia
Zvyčajne používam svoje obľúbené podklady a veľkosti. Z hľadiska postupov, ak nemám k dispozícii potrebný rozmer plátna musím ho objednať, pretože samozrejme nemôžem mať u seba skladový sortiment. Maľujem na ľanové plátno, alebo na sololit, hoci v minulosti som občas použil bavlnené. Ľanové plátno používam vysokej hustoty už natiahnuté na drevených blind rámoch. Ľan je pevný, nereaguje tak na vlhkosť a teploty ako bavlnené, ktoré je navyše dosť mäkké a pružné. Plátno nech už je ľanové alebo bavlnené ma plátnovú tkanú štruktúru.
Na zmiernenie tkaného povrchu napnutých predpripravených plátien ich ešte zvyčajne 2x šepsujem akrylovým šepsom, hoci komerčné plátno je už šepsované. Šepsom nenatieram, ale vlastne tmelím opäť komerčným akrylovým šepsom zmiešaným so sadrou, aby som zjemnil povrch. Vrstva sa brúsi. Jedna vrstva vyžaduje aspoň jeden deň schnutia.
Po zaschnutí šepsu realizujem kresbu kompozície na obrúsený šeps a prípravné práce na vrstvách podľa zvoleného postupu, nátery izolácie, imprimitúry, lazúrnej podmaľby, ak zvolím takýto postup. Na zaschnutý šeps sa dobre kreslí tuhou, tá sa fixuje fixatívom, aby sa tuha nerozmazala nátermi. Znova musí fixačný náter, sprej zaschnúť čo je cca 1 deň. Alebo to môže byť bez tuhovej podkresby. Vtedy sa fixovať nič nemusí, lebo tuhová kresba neexistuje, nič sa nerozmaže a šeps sa izoluje len olejovým náterom zriedeným terpentínom. Po zaschnutí čo je asi 3 dni sa môže pokračovať ďalšími vrstvami maľby podľa zvolenej techniky a aj viacnásobné, krycie, či priehľadné (lazúrne). Vrstvy musia mať medzi sebou časový odstup, aby vedeli zaschnúť. Ale môže sa maľovať po izolácii technikou ala prima, čo je maľovanie na jeden pokus, farba do farby, bez zaschnutia spodných vrstiev. Ale dá sa to všelijako kombinovať.
Používajú sa rôzne oleje, riedidlá, sikatívy, olejové tubové farby rozličné druhy štetcov. Tu sa formuje obraz do definitívnej podoby.
Záverečné a aj medzivrstvové olejovanie zjednáva rovnomerné nasiaknutie jednotlivých farieb, aby nezostávali matné mapy.
Záver tvorí lakovanie obrazu damarovým lesklým lakom, čím farby získajú definitívnu hĺbku a obraz lesk. Vyžaduje úplne zaschnutie obrazu, čo je doba v týždňoch a mesiacoch,
Až potom možno nelepivý obraz zarámovať a opatriť ho závesným systémom.
U bežného obrazu taký proces potrebuje asi 3 a viac mesiacov.