Postmodernizmus od 70. rokov 20. stor.

28.07.2025

Irónia, pluralita štýlov, konceptualizmus. Postmodernizmus v umení od 70. rokov 20. storočia predstavuje rozchod s modernistickými ideálmi, ako sú pokrok, originalita či univerzálna pravda. Namiesto toho zdôrazňuje pluralitu štýlov, iróniu, hru, citácie a koncepty, pričom často spochybňuje samotný zmysel umenia.

🌀 Charakteristika postmodernizmu v umení

🔍 Hlavné znaky

  • Pluralita štýlov: Kombinovanie rôznych umeleckých smerov, techník a historických odkazov – bez snahy o jednotný štýl2.

  • Irónia a paródia: Umenie často ironizuje seba samé, spoločnosť, kultúru či autoritu3.

  • Konceptualizmus: Dôležitejšia je myšlienka než forma – dielo môže byť len plán, text, náčrt alebo gesto3.

  • Apropriácia: Privlastňovanie existujúcich obrazov, diel či médií – napr. reklama, popkultúra, klasické umenie.

  • Koláž a synkretizmus: Spájanie nesúvislých prvkov do nového celku – vizuálne aj ideovo.

  • Relativizmus: Neexistuje jediná pravda – každé vnímanie je subjektívne a podlieha kontextu.

  • Otvorenosť formy: Dielo nemá pevné hranice – môže byť interaktívne, dočasné, digitálne či performatívne3.

🎭 Formy postmoderného umenia

Forma Popis
Konceptuálne umenie Idea je dôležitejšia než realizácia – napr. text, plán, náčrt
Happening / Performance Živá udalosť, často bez scenára, spája divadlo, výtvarné umenie, hudbu
Body art / Land art Telo alebo krajina ako médium – umelec je súčasťou diela
Videoumenie / Digitálne umenie Nové technológie, interaktivita, virtuálne prostredie

👨‍🎨 Významní predstavitelia

Umelec Prístup / Dielo
Joseph Beuys Performance, environment – Ako vysvetliť mŕtvemu zajacovi obraz
Barbara Kruger Textové koláže, feministická kritika
Jeff Koons Popkultúra, gýč, spotrebný dizajn
Jenny Holzer LED texty, verejný priestor, politické slogany
Damien Hirst Provokácia, smrť, ready-made objekty

📌 Záver

Postmodernizmus v umení je otvorený, hravý, kritický a pluralitný. Nehľadá univerzálnu pravdu ani krásu – skôr kladie otázky, ironizuje a kombinuje. Je to umenie, ktoré spochybňuje samotné hranice umenia, jeho význam, formu aj funkciu.

Nie je dnešné moderné umenie akýmsi ospravedlnením sa, nejakou formou slovnej ekvilibristiky, akrobacie, slovných zvratov až vývratov niekde z archívu právnických popletencov a nezrozumiteľností?

digitálne médiá, performance, angažovanosť. Súčasné umenie od roku 1990 až po súčasnosť je mimoriadne rozmanité, dynamické a experimentálne. Už sa neviaže na jednotný štýl či techniku, ale skôr na ideu, kontext a angažovanosť. Umelecké diela často reagujú na aktuálne spoločenské, politické, technologické či environmentálne témy.

Irónia, pluralita štýlov, konceptualizmus. Postmodernizmus v umení od 70. rokov 20. storočia predstavuje rozchod s modernistickými ideálmi, ako sú pokrok, originalita či univerzálna pravda. Namiesto toho zdôrazňuje pluralitu štýlov, iróniu, hru, citácie a koncepty, pričom často spochybňuje samotný zmysel umenia.

Experiment, abstrakcia, avantgardy. Modernizmus 20. storočia v umení predstavuje radikálny rozchod s tradíciou a snahu o nové formy vyjadrenia, ktoré zodpovedajú rýchlo sa meniacej spoločnosti. Bol to komplexný kultúrny a umelecký pohyb, ktorý sa prejavil v maľbe, sochárstve, architektúre, literatúre, hudbe aj dizajne.

🌀 Surrealizmus sa snažil preniknúť do podvedomia, oslobodiť myseľ od logiky a vytvoriť umenie vychádzajúce zo snov, fantázie a iracionalit

Geometria, rozklad tvarov, viac pohľadov. Kubizmus je revolučný umelecký smer, ktorý vznikol na začiatku 20. storočia (cca 1907–1925) a zásadne zmenil spôsob zobrazovania reality. Jeho hlavnou myšlienkou bolo rozložiť predmety na geometrické tvary a zobraziť ich z viacerých uhlov pohľadu súčasne, čím sa vytvoril nový vizuálny jazyk2.

Deformácia, silné emócie, kontrasty. Expresionizmus (cca 1905–1930) je umelecký smer, ktorý sa zrodil ako reakcia na modernú spoločnosť, industrializáciu a odcudzenie človeka. Na rozdiel od impresionizmu, ktorý sa snažil zachytiť vonkajší dojem, expresionizmus sa zameriava na vnútorný svet umelca – jeho emócie, úzkosť, protest a subjektívne...

subjektivita, silné farby, experiment. Postimpresionizmus (cca 1885–1910) je umelecký smer, ktorý nadväzuje na impresionizmus, ale zároveň ho kriticky prekračuje. Umelci sa už neuspokojovali len so zachytením svetla a okamihu – chceli vyjadriť hlbšie myšlienky, emócie a vnútorný svet. Každý z nich si vytvoril vlastný štýl, čím položili základy...

Svetlo, atmosféra, prchavý dojem. 🎨 Impresionizmus je štýl, ktorý sa zrodil vo Francúzsku v 60.–70. rokoch 19. storočia ako reakcia na akademické umenie. Jeho cieľom nebolo verne zobrazovať realitu, ale zachytiť dojem okamihu – svetlo, atmosféru, náladu. A práve v tom sa dnes hovorí o tzv. romantických impresionistoch – umelcoch, ktorí do tejto...

každodenný život, sociálna kritika. Realizmus v umení (cca 1850–1900) vznikol ako reakcia na idealizovaný romantizmus. Jeho cieľom bolo zobraziť svet taký, aký skutočne je – bez prikrášľovania, fantázie či subjektívnych emócií. Umelecké diela sa zameriavali na každodenný život, spoločenské problémy a autentické postavy.

príroda, fantázia, emócie, sloboda. Romantizmus v umení (cca 1800–1850) predstavuje silnú reakciu na racionalitu klasicizmu a osvetenstva. Bol to štýl, ktorý sa zameriaval na emócie, fantáziu, slobodu a subjektívne prežívanie sveta. Umenie sa stalo prostriedkom vyjadrenia vnútorného sveta jednotlivca, jeho túžob, bolesti, vášne a vzťahu k prírode.

Racionalita, antická jednoduchosť. Klasicizmus je umelecký a kultúrny smer, ktorý sa rozvíjal približne od polovice 17. storočia do polovice 19. storočia. Jeho hlavnou inšpiráciou bolo antické umenie starovekého Grécka a Ríma. Tu sú jeho hlavné charakteristiky:

Dramatickosť, svetlo a tieň, emócie. Barok je umelecký štýl, ktorý sa rozvíjal približne od konca 16. storočia do polovice 18. storočia. Vznikol ako reakcia na renesanciu a manierizmus, pričom sa stal nástrojom cirkvi aj monarchie na vyjadrenie moci, viery a emócií. Barokové umenie je známe svojou dramatickosťou, pohybom, bohatou výzdobou a...

Jemnosť, dekoratívnosť, pastelové farby. Obdobie: Približne 1715 – 1789 (od smrti Ľudovíta XIV. po Francúzsku revolúciu).

Realizmus, perspektíva, návrat k antike. Renesancia v umení predstavuje epochálny obrat od stredovekého teocentrizmu k antropocentrizmu, teda k človeku ako stredobodu sveta. Vznikla v Taliansku na konci 13. storočia a svoj vrchol dosiahla v 15.–16. storočí. Bola to doba znovuzrodenia antických ideálov, rozvoja humanizmu a vedeckého poznania.

Obdobie Udalosti Vplyv na umenie
Francúzska revolúcia (1789–1799) Zvrhnutie monarchie, Deklarácia práv človeka Umenie sa obracia k racionalite a antikeklasicizmus
Napoleonské vojny (1799–1815) Expanzia Francúzska, zmena politických režimov Vznik romantizmu – dôraz na emócie, hrdinstvo, slobodu
Priemyselná revolúcia (cca 1760–1900) Stroje,...

© 2022 autorská výtvarná galéria olejomalieb. Autor: Vladimír Čuchran  
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky